Verschillen tussen slim en hoogbegaafd

Omdat vaak blijkt dat er onduidelijkheid bestaat over wat de verschillen zijn tussen slimme kinderen en hoogbegaafde kinderen en omdat het daardoor vaak voorkomt dat slimme en hoogbegaafde kinderen op dezelfde manier worden benaderd en uitgedaagd in de klas, geef ik hieronder nogmaals graag een overzicht van deze verschillen (vrij naar John Irvine, 2008).

 

Hoog-intelligent                                                 Hoogbegaafd
Kent de antwoorden Heeft altijd vragen
Is ervaren in het van buiten leren Is een groot gisser (probeert uit context af te leiden)
Is geïnteresseerd in objecten Is een zeer nieuwsgierige onderzoeker
Is gefocust en oplettend in de les Is diep mentaal en fysiek betrokken, lijkt soms afwezig
Houdt van simpele logica Drijft op complexiteit
Houdt van woorden Heeft vaak een ongewone, complexe woordenschat
Heeft goede ideeën Heeft flitsende, gekke, onnozele en vreemde ideeën
Werkt hard Probeert en test uit, hangt rond
Beantwoordt de vragen Discussieert in detail, is kritisch, bewerkt stellingen
Presteert bovengemiddeld in de klas Kan bovengemiddeld, maar ook gemiddeld of benedengemiddeld presteren
Luistert met interesse Laat sterke gevoelens en opinies zien
Leert gemakkelijk Weet het vaak al
6 tot 8 herhalingen nodig voor meesterschap Meesterschap wordt bereikt na 1 tot 2 keer oefenen
Begrijpt ideeën Ontwikkelt en bewerkt ideeën
Neemt kennis op Speelt met kennis
Geniet van leeftijdgenoten Heeft vaak voorkeur voor ouder gezelschap
Begrijpt de bedoeling of betekenis Onderzoekt de toepassingen
Maakt zijn werk af Start projecten
Kopieert nauwkeurig Creëert nieuwe ontwerpen
Houdt van school Geniet van leren
Technicus Uitvinder
Is tevreden over eigen leren/kunnen Is kritisch op zichzelf